Burberry blev först med att livesända modevisning i 3D

Burberry 3dI november förra året skrev jag om livesända modevisningar på nätet. Det jag då fascinerades av var hur 3D-teknik kan innebära nya möjligheter för innovativa modeföretag att marknadsföra nya kollektioner. Idag, ungefär fem månader senare kan jag konstatera att det anrika modehuset Burberry nu har blivit först med att livesända en modevisning i 3D.

Under London Fashion Week sändes Burberrys visning från The Chelsea College of Art till evenemang i Los Angeles, New York, Paris, Dubai och Tokyo. Visningen gick även att se i 2D via modehusets och ytterligare 73 webbplatser, bland annat via Vogue, The Times och CNN.

Burberry watsonInnan visningen kommenterade Burberrys Christopher Bailey satsningen och uttryckte: “This unprecedented event will enable people to experience the energy and atmosphere of this event from around the world. 3D technology will bring our global audience into the London show space allowing them to see the colours and fabrics, to hear the music and to be a part of that moment when it all finally comes together.”

En intressant iakttagelse som Wall Street Journal har skrivit om är att stora delar av kollektionen fanns till försäljning via företagets webbutik direkt efter visningen. Alltså behövde köpsugna fashionistas runt om i världen inte vänta tills kläderna anländer till butikerna månader senare utan kunde istället klicka hem de plagg som var lite extra speciella direkt via sin laptop. Även inflytelserika modebloggare fanns givetvis på plats. Bland annat gästtwittrade den filippinska modebloggaren Bryan Boy från Burberrys twitterkonto. Bryan Boy blev ett känt ansikte efter att bland annat ha suttit två platser från självaste Anna Wintour på Dolce & Gabbanas visning tidigare i år.

monitormode-300x258Så vad är nästa steg för innovativa modeföretag? Ett alternativ skulle kunna vara 3D-skärmar för hemmabruk som blir allt billigare. Det skulle innebära att inte bara inbjuda gäster till påkostade evenemang en i handfull världsstäder får möjlighet att se visningar i 3D, utan även modeintresserade personer som kanske hellre njuter av vackra visningar direkt från sina vardagsrum.

Och för dig som undrar vilken typ av 3D-glasögon som användes är svaret enkelt, givetvis Burberrys egna.

Dela:
  • Facebook
  • Bloggy
  • del.icio.us
  • Maila artikeln!
  • Google
  • LinkedIn
  • Pusha
  • TwitThis
  • Skriv ut artikeln!
This entry was posted in Marknadsföring, Nyheter. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

2 Tweets

One Comment

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Additional comments powered by BackType