Kommer modebloggarna överleva 10-talet?

Såväl före och efter decennieskiftet har medierna fyllts av sammanfattningar av 00-talet. Ett intressant fenomen som starkt har präglat det decennium som vi precis har sagt adjö till är bloggarnas intåg. Bloggar som behandlade alla möjliga tänkbara ämnen och inriktning växte fram som svampar ur jorden under de senaste tio åren. Den kategori av bloggar som fick den betydligt största delen av strålkastarljuset var utan tvivel modebloggarna.

Blogga

Omkring mitten av 00-talet började allt fler modebloggar etablera sig. Vid en sökning på ordet “modeblogg” i databasen Mediearkivet är den äldsta träffen en artikel från den första juli år 2005. Artikeln “Modeintresserad bloggare” som publicerades i Göteborgs Posten är en intervju med då femtonåriga Anna Sidea som intervjuades med anledning av att hon drev sin egen modeblogg. I artikeln får hon frågan om varför man ska lyssna på henne för att få reda på vad som är trendigt. Anna svarar “För att jag har stenkoll, jag går runt med ett anteckningsblock på stan och skriver ner när jag ser saker som är snyggt.” Att antalet personer som skulle följa i hennes och andra tidiga pionjärers fotspår skulle bli så många var ingen självklarhet år 2005 men modebloggarna fortsatte att bli fler och tog allt mer plats både på nätet men även i traditionella medier.

Under 2005 började även Karolina Skande och Eleonore Nygårds, som nyligen deltog i SVTs morgonsoffa, att modeblogga. I morgonsoffan (se klippet ovan) berättar de om sina erfarenheter som de har samlat på sig under åren som har gått sedan de skrev sina första inlägg. I programmet berättar Nygårds glatt historien om hur hon började att blogga på en rast när hon arbetade som ingenjör på kärnkraftverket Ringhals. Senare under samma år blev Nygårds Sveriges första heltidsanställda bloggare.

Men det var då och idag är nätet fullt av modebloggar som slåss om läsarnas uppmärksamhet. Från att många modebloggar först betraktades som amatörmässiga har modebloggarnas fått en allt högre status under åren som har gått. Det finns många intressanta exempel på hur det har skett, exempelvis genom att tidningar och TV-kanaler har integrerat tongivande modebloggar i sin verksamhet och bjudit in dem i de traditionella mediernas finrum.

Bild lånad från Elin Klings blogg.
Bild lånad från Elin Klings blogg.

En fråga som har väckts i samband med decennieskiftet är huruvida modebloggarna kommer att överleva 10-talet eller inte. På den senaste modeveckan i Stockholm var många av de personer som var självklara för front row några av Sveriges största modebloggare. Från första parkett bloggade några av Sveriges största modebloggare såsom Elin Kling och Sofi Fahrman om de senaste trenderna till förväntansfulla läsare över hela landet.

Uppenbarligen är det inte bara på visningar i Sverige som modebloggare så gott som har intagit catwalken och tagit modebranschen med storm. Under Dolce & Gabbana senaste visning deltog ingen mindre än ikonen Anna Wintour. Det intressanta med den här visningen var att det två platser till vänster från Wintours satt en filippinsk modebloggare som går under namnet Bryan Boy med sin laptop i högsta hugg, vilket bland annat Culture Buzz har skrivit om. Även fast ingen kan vara riktigt säkert finns det mycket som talar för att modebloggarna är här för att stanna. En sak är säker, de kommer definitivt att överleva 10-talet.

Amerikanska Vouges chefredaktör Anna Wintour och den filippinska modebloggaren Bryant Boy.
Amerikanska Vouges chefredaktör Anna Wintour och den filippinska modebloggaren Bryan Boy.
Dela:
  • Facebook
  • Bloggy
  • del.icio.us
  • Maila artikeln!
  • Google
  • LinkedIn
  • Pusha
  • TwitThis
  • Skriv ut artikeln!
This entry was posted in Marknadsföring. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

2 Tweets

5 Comments

  1. Anna-Stina Lindén
    Posted January 19, 2010 at 3:51 pm | Permalink

    Modebloggarna kommer säkerligen att överleva. Men de måste bli kompetentare. Att syssla med Dagens outfit och att ge okritiska shoppingtips kommer definitivt att bli mindre intressant i ett mer konsumtionsmedvetet framtidssamhälle. Kritiskt granskande däremot, kan de bli en maktfaktor.
    För modevarumärkenas marknadsförare har nog modebloggarna (hittills) varit ett klipp. Att ge en modebloggare plats på första bänk vid visningen, eller att skicka gratisplagg under täckmantel “recensionsexemplar”, kan ge hundrafallt tillbaka i gratisreklam. Utbildade journalister är förhoppningsvis inte lika lättledda …

  2. Christofer Pihl
    Posted January 19, 2010 at 4:07 pm | Permalink

    Jag tror att du har rätt, trovärdighet är och kommer bli än viktigare för de aktörer som önskar att bli långvariga. Integritet är en av nyckelorden för de som har långsiktiga ambitioner med att etablera och stärka sina verksamheter som utgår från modebloggarna. Det som dock är intressant att notera är att transparensen för läsarna är låg, huruvida en modebloggs integritet är hög eller inte är ofta svårt för läsaren att uttyda. Kanske kommer det bli än vanligare med olika typer av samarbeten mellan modebloggar, tidningar, tv-kanaler och olika typer av portaler för att flytta fram positionerna kring vad som kan beskrivas som professionell modebevakning i bloggform.

  3. Alexnadra
    Posted January 28, 2010 at 11:46 am | Permalink

    Valdigt bra inlagg. Laste det for ett tag sedan, tips fran twitter samt lite senare min blogg;-)

    Tyckte det var roligt att du namnde just modebloggarnas placering under modevisningen/ar. Det ar ett amne som cirklulerat pa flertalet bloggar och pa manga satt setts som ett tydligt erkannande av modebloggarnas stallning och det otroliga mediumet de faktiskt ar. Sa vi far se om 10-talet men det ser definitivt ljust ut.

  4. SLT-A65
    Posted November 17, 2011 at 6:18 pm | Permalink

    Jag älskar verkligen att du kan gästerna lägga på din egen blogg

One Trackback

  1. [...] Länktips: Kommer modebloggarna överleva 10-talet? [...]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Additional comments powered by BackType